Lees hier onze uitgebreide analyse van de structurele problemen rondom de Beroepsopleiding Advocaten en de uitvoeringsorganisatie CPO/Dialogue: https://www.llmlegal.nl/blog/misstanden-beroepsopleiding-advocaten/
0 of 8 Vragen completed
Vragen:
Je hebt de quiz al eerder voltooid. Daarom kun je hem niet meer opnieuw starten.
Quiz is aan het laden…
Je moet inloggen of inschrijven om de quiz te starten.
U moet eerst het volgende invullen:
Uw tijd:
De tijd is verstreken
De gemeente Duinzand wil duurzamer worden en heeft daartoe geld gereserveerd. Voor wat betreft zonnecollectoren en dakisolatie heeft de gemeente voor twee verschillende constructies gekozen.
Zonnecollectoren
Voor wat betreft zonnecollectoren is in een convenant tussen de gemeente en de stichting Groen Duinzand afgesproken dat het college van burgemeester en wethouders geld geeft aan de stichting en dat het bestuur van de stichting stimuleringspremies geeft aan burgers die zonnecollectoren willen plaatsen. Conform het convenant bepaalt de stichting op basis van welke criteria individuele verzoeken beoordeeld worden.
Dakisolatie
Voor wat betreft dakisolatie heeft de gemeenteraad recent de ‘Verordening Isolatiesubsidie’ vastgesteld. Op grond van deze verordening kan het college van burgemeester en wethouders een tegemoetkoming verstrekken in de reeds gemaakte kosten van dakisolatie.
John Katu wil én zonnecollectoren plaatsen én het dak van zijn woning isoleren. Voor wat betreft de zonnecollectoren heeft Katu een stimuleringspremie gevraagd. Het bestuur van de stichting Groen Duinzand heeft zijn verzoek evenwel afgewezen.
Voor wat betreft de dakisolatie heeft Katu offertes aangevraagd. De goedkoopste offerte is €3.000. Omdat Katu dat bedrag absoluut niet heeft, wil hij vooraf weten of hij in aanmerking komt voor een tegemoetkoming in de kosten. Het college reageert per brief: “Als u een tegemoetkoming zou vragen zouden we dat verzoek afwijzen, omdat uw woning reeds in voldoende mate is geïsoleerd.” Tevens vermeldt het college dat deze brief geen besluit in de zin van de Awb bevat, zodat er geen bezwaar open staat.
Katu kan zich niet vinden in deze beslissingen en schakelt een advocaat in.
Over de beslissing van het bestuur van de stichting Groen Duinzand deelt de advocaat Katu mede dat hij geen bezwaar kan indienen tegen deze beslissing, omdat het bestuur volgens hem geen bestuursorgaan is in de zin van de Awb.
Is het bestuur van de stichting een bestuursorgaan in de zin van de Awb? Motiveer uw antwoord en bespreek daarbij alle toepasselijke criteria.
De gemeente Duinzand wil duurzamer worden en heeft daartoe geld gereserveerd. Voor wat betreft zonnecollectoren en dakisolatie heeft de gemeente voor twee verschillende constructies gekozen.
Zonnecollectoren
Voor wat betreft zonnecollectoren is in een convenant tussen de gemeente en de stichting Groen Duinzand afgesproken dat het college van burgemeester en wethouders geld geeft aan de stichting en dat het bestuur van de stichting stimuleringspremies geeft aan burgers die zonnecollectoren willen plaatsen. Conform het convenant bepaalt de stichting op basis van welke criteria individuele verzoeken beoordeeld worden.
Dakisolatie
Voor wat betreft dakisolatie heeft de gemeenteraad recent de ‘Verordening Isolatiesubsidie’ vastgesteld. Op grond van deze verordening kan het college van burgemeester en wethouders een tegemoetkoming verstrekken in de reeds gemaakte kosten van dakisolatie.
John Katu wil én zonnecollectoren plaatsen én het dak van zijn woning isoleren. Voor wat betreft de zonnecollectoren heeft Katu een stimuleringspremie gevraagd. Het bestuur van de stichting Groen Duinzand heeft zijn verzoek evenwel afgewezen.
Voor wat betreft de dakisolatie heeft Katu offertes aangevraagd. De goedkoopste offerte is €3.000. Omdat Katu dat bedrag absoluut niet heeft, wil hij vooraf weten of hij in aanmerking komt voor een tegemoetkoming in de kosten. Het college reageert per brief: “Als u een tegemoetkoming zou vragen zouden we dat verzoek afwijzen, omdat uw woning reeds in voldoende mate is geïsoleerd.” Tevens vermeldt het college dat deze brief geen besluit in de zin van de Awb bevat, zodat er geen bezwaar open staat.
Katu kan zich niet vinden in deze beslissingen en schakelt een advocaat in.
Over de brief van het college inzake de dakisolatie deelt de advocaat Katu mede dat het wel degelijk te beredeneren is dat deze brief een appellabel besluit bevat.
Welke redenering kan leiden tot de conclusie dat de brief een appellabel besluit bevat?
De gemeente Duinzand wil duurzamer worden en heeft daartoe geld gereserveerd. Voor wat betreft zonnecollectoren en dakisolatie heeft de gemeente voor twee verschillende constructies gekozen.
Zonnecollectoren
Voor wat betreft zonnecollectoren is in een convenant tussen de gemeente en de stichting Groen Duinzand afgesproken dat het college van burgemeester en wethouders geld geeft aan de stichting en dat het bestuur van de stichting stimuleringspremies geeft aan burgers die zonnecollectoren willen plaatsen. Conform het convenant bepaalt de stichting op basis van welke criteria individuele verzoeken beoordeeld worden.
Dakisolatie
Voor wat betreft dakisolatie heeft de gemeenteraad recent de ‘Verordening Isolatiesubsidie’ vastgesteld. Op grond van deze verordening kan het college van burgemeester en wethouders een tegemoetkoming verstrekken in de reeds gemaakte kosten van dakisolatie.
John Katu wil én zonnecollectoren plaatsen én het dak van zijn woning isoleren. Voor wat betreft de zonnecollectoren heeft Katu een stimuleringspremie gevraagd. Het bestuur van de stichting Groen Duinzand heeft zijn verzoek evenwel afgewezen.
Voor wat betreft de dakisolatie heeft Katu offertes aangevraagd. De goedkoopste offerte is €3.000. Omdat Katu dat bedrag absoluut niet heeft, wil hij vooraf weten of hij in aanmerking komt voor een tegemoetkoming in de kosten. Het college reageert per brief: “Als u een tegemoetkoming zou vragen zouden we dat verzoek afwijzen, omdat uw woning reeds in voldoende mate is geïsoleerd.” Tevens vermeldt het college dat deze brief geen besluit in de zin van de Awb bevat, zodat er geen bezwaar open staat.
Katu kan zich niet vinden in deze beslissingen en schakelt een advocaat in.
De advocaat dient een bezwaarschrift in tegen de brief van het college inzake de dakisolatie, waarin hij betoogt dat de brief een appellabel besluit bevat én dat Katu wel degelijk recht heeft op een tegemoetkoming in de kosten. Tevens dient de advocaat een verzoek om voorlopige voorziening in.
Waarom is het niet zinvol dat de advocaat de voorzieningenrechter vraagt om gelijk uitspraak te doen in de hoofdzaak?
De gemeente Duinzand wil duurzamer worden en heeft daartoe geld gereserveerd. Voor wat betreft zonnecollectoren en dakisolatie heeft de gemeente voor twee verschillende constructies gekozen.
Zonnecollectoren
Voor wat betreft zonnecollectoren is in een convenant tussen de gemeente en de stichting Groen Duinzand afgesproken dat het college van burgemeester en wethouders geld geeft aan de stichting en dat het bestuur van de stichting stimuleringspremies geeft aan burgers die zonnecollectoren willen plaatsen. Conform het convenant bepaalt de stichting op basis van welke criteria individuele verzoeken beoordeeld worden.
Dakisolatie
Voor wat betreft dakisolatie heeft de gemeenteraad recent de ‘Verordening Isolatiesubsidie’ vastgesteld. Op grond van deze verordening kan het college van burgemeester en wethouders een tegemoetkoming verstrekken in de reeds gemaakte kosten van dakisolatie.
John Katu wil én zonnecollectoren plaatsen én het dak van zijn woning isoleren. Voor wat betreft de zonnecollectoren heeft Katu een stimuleringspremie gevraagd. Het bestuur van de stichting Groen Duinzand heeft zijn verzoek evenwel afgewezen.
Voor wat betreft de dakisolatie heeft Katu offertes aangevraagd. De goedkoopste offerte is €3.000. Omdat Katu dat bedrag absoluut niet heeft, wil hij vooraf weten of hij in aanmerking komt voor een tegemoetkoming in de kosten. Het college reageert per brief: “Als u een tegemoetkoming zou vragen zouden we dat verzoek afwijzen, omdat uw woning reeds in voldoende mate is geïsoleerd.” Tevens vermeldt het college dat deze brief geen besluit in de zin van de Awb bevat, zodat er geen bezwaar open staat.
Katu kan zich niet vinden in deze beslissingen en schakelt een advocaat in.
Het bezwaarschrift van de advocaat tegen de brief van het college inzake de dakisolatie wordt niet-ontvankelijk verklaard en de voorzieningenrechter wijst het verzoek om voorlopige voorziening van Katu af.
In beroep bij de bestuursrechter herhaalt de advocaat namens Katu dat de brief wel degelijk een appellabel besluit bevat. De advocaat vertrouwt er op dat de bestuursrechter zijn redenering zal volgen; de advocaat wil graag dat de bestuursrechter zelf vaststelt dat Katu recht heeft op een tegemoetkoming in de isolatiekosten.
Welke uitspraak kan de advocaat de bestuursrechter daartoe vragen te doen op het beroepschrift? Motiveer uw antwoord en verwijs daarbij naar de toepasselijke wetsartikelen.
Sinds 2008 worden er elektrische motorsloepen gebouwd. Voordeel van deze sloepen is dat ze geen geluid maken. Begin 2016 koopt Jop den Braber een muisstille elektrische motorsloep. Hij wil daarmee op commerciële basis rondvaarten organiseren op de Wakerplassen. Op grond van artikel 4.2 van de Keur Waterschap Waak en Dondel 2004 is het echter verboden om, zonder vergunning, met een vaartuig voortbewogen door mechanische kracht (zoals een motorsloep) te varen op de Wakerplassen. Artikel 4.3 lid 1 van de Keur luidt: “Het dagelijks bestuur van het Waterschap kan een vergunning verlenen.”
Ter invulling van deze bevoegdheid heeft het dagelijks bestuur in 2005 een beleidsregel opgesteld. In deze beleidsregel wordt bepaald dat, ter beperking van de geluidsoverlast voor mens en milieu, er niet meer dan drie vergunningen worden verleend.
Den Braber vraagt een vergunning aan. Het dagelijks bestuur wijst de aanvraag onder verwijzing naar de beleidsregel af: er zijn namelijk al drie vergunningen verleend. Onderaan het besluit is een rechtsmiddelenclausule opgenomen: “Tegen dit besluit kan een belanghebbende bezwaar maken. Dat kan door het indienen van een bezwaarschrift bij het dagelijks bestuur binnen 6 maanden na bekendmaking van dit besluit.”
Drie maanden na ontvangst van het besluit schakelt Den Braber een advocaat in. Binnen twee dagen dient de advocaat een bezwaarschrift in.
In het bezwaarschrift betoogt de advocaat dat de vergunning niet had mogen worden geweigerd.
Schrijf op basis van de informatie uit de casus en onder verwijzing naar de toepasselijke wettelijke bepaling(en), de onderbouwing van dit betoog.
Sinds 2008 worden er elektrische motorsloepen gebouwd. Voordeel van deze sloepen is dat ze geen geluid maken. Begin 2016 koopt Jop den Braber een muisstille elektrische motorsloep. Hij wil daarmee op commerciële basis rondvaarten organiseren op de Wakerplassen. Op grond van artikel 4.2 van de Keur Waterschap Waak en Dondel 2004 is het echter verboden om, zonder vergunning, met een vaartuig voortbewogen door mechanische kracht (zoals een motorsloep) te varen op de Wakerplassen. Artikel 4.3 lid 1 van de Keur luidt: “Het dagelijks bestuur van het Waterschap kan een vergunning verlenen.”
Ter invulling van deze bevoegdheid heeft het dagelijks bestuur in 2005 een beleidsregel opgesteld. In deze beleidsregel wordt bepaald dat, ter beperking van de geluidsoverlast voor mens en milieu, er niet meer dan drie vergunningen worden verleend.
Den Braber vraagt een vergunning aan. Het dagelijks bestuur wijst de aanvraag onder verwijzing naar de beleidsregel af: er zijn namelijk al drie vergunningen verleend. Onderaan het besluit is een rechtsmiddelenclausule opgenomen: “Tegen dit besluit kan een belanghebbende bezwaar maken. Dat kan door het indienen van een bezwaarschrift bij het dagelijks bestuur binnen 6 maanden na bekendmaking van dit besluit.”
Drie maanden na ontvangst van het besluit schakelt Den Braber een advocaat in. Binnen twee dagen dient de advocaat een bezwaarschrift in.
In het verlengde van het betoog dat de vergunning niet had mogen worden geweigerd, verzoekt de advocaat in het bezwaarschrift om een vergoeding van de proceskosten betreffende de door hem verleende rechtsbijstand voor het schrijven van het bezwaarschrift en het verschijnen bij de hoorzitting van de bezwaarschriftencommissie.
Schrijf, onder verwijzing naar de toepasselijke wettelijke bepaling(en), de juridische onderbouwing van het verzoek om proceskostenvergoeding en geef tevens aan welk bedrag wordt gevraagd.
Sinds 2008 worden er elektrische motorsloepen gebouwd. Voordeel van deze sloepen is dat ze geen geluid maken. Begin 2016 koopt Jop den Braber een muisstille elektrische motorsloep. Hij wil daarmee op commerciële basis rondvaarten organiseren op de Wakerplassen. Op grond van artikel 4.2 van de Keur Waterschap Waak en Dondel 2004 is het echter verboden om, zonder vergunning, met een vaartuig voortbewogen door mechanische kracht (zoals een motorsloep) te varen op de Wakerplassen. Artikel 4.3 lid 1 van de Keur luidt: “Het dagelijks bestuur van het Waterschap kan een vergunning verlenen.”
Ter invulling van deze bevoegdheid heeft het dagelijks bestuur in 2005 een beleidsregel opgesteld. In deze beleidsregel wordt bepaald dat, ter beperking van de geluidsoverlast voor mens en milieu, er niet meer dan drie vergunningen worden verleend.
Den Braber vraagt een vergunning aan. Het dagelijks bestuur wijst de aanvraag onder verwijzing naar de beleidsregel af: er zijn namelijk al drie vergunningen verleend. Onderaan het besluit is een rechtsmiddelenclausule opgenomen: “Tegen dit besluit kan een belanghebbende bezwaar maken. Dat kan door het indienen van een bezwaarschrift bij het dagelijks bestuur binnen 6 maanden na bekendmaking van dit besluit.”
Drie maanden na ontvangst van het besluit schakelt Den Braber een advocaat in. Binnen twee dagen dient de advocaat een bezwaarschrift in.
Het dagelijks bestuur verklaart het bezwaarschrift niet-ontvankelijk omdat het in strijd met artikel 6:7 Awb te laat is ingediend.
De advocaat stelt namens Den Braber beroep in bij de rechtbank (afdeling bestuursrecht). In het beroepschrift betoogt de advocaat dat het bezwaar niet niet-ontvankelijk verklaard had mogen worden.
Heeft het betoog van de advocaat kans van slagen? Motiveer uw antwoord onder verwijzing naar de toepasselijke wettelijke bepaling(en).
Sinds 2008 worden er elektrische motorsloepen gebouwd. Voordeel van deze sloepen is dat ze geen geluid maken. Begin 2016 koopt Jop den Braber een muisstille elektrische motorsloep. Hij wil daarmee op commerciële basis rondvaarten organiseren op de Wakerplassen. Op grond van artikel 4.2 van de Keur Waterschap Waak en Dondel 2004 is het echter verboden om, zonder vergunning, met een vaartuig voortbewogen door mechanische kracht (zoals een motorsloep) te varen op de Wakerplassen. Artikel 4.3 lid 1 van de Keur luidt: “Het dagelijks bestuur van het Waterschap kan een vergunning verlenen.”
Ter invulling van deze bevoegdheid heeft het dagelijks bestuur in 2005 een beleidsregel opgesteld. In deze beleidsregel wordt bepaald dat, ter beperking van de geluidsoverlast voor mens en milieu, er niet meer dan drie vergunningen worden verleend.
Den Braber vraagt een vergunning aan. Het dagelijks bestuur wijst de aanvraag onder verwijzing naar de beleidsregel af: er zijn namelijk al drie vergunningen verleend. Onderaan het besluit is een rechtsmiddelenclausule opgenomen: “Tegen dit besluit kan een belanghebbende bezwaar maken. Dat kan door het indienen van een bezwaarschrift bij het dagelijks bestuur binnen 6 maanden na bekendmaking van dit besluit.”
Drie maanden na ontvangst van het besluit schakelt Den Braber een advocaat in. Binnen twee dagen dient de advocaat een bezwaarschrift in.
Stel dat het beroep van Den Braber ongegrond wordt verklaard en dat de advocaat hoger beroep instelt bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Uit kostenoverwegingen wil Den Braber graag zo efficiënt mogelijk het hoger beroep doorlopen. Daarbij heeft Den Braber de volgende vragen:
Beantwoord de twee vragen van Den Braber. Motiveer uw antwoord.
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |